Pages

Tuesday 6 August 2013

Baik Buruk Sesuatu Benda..


Assalamualaikum..

Helooo.. Macam mana persiapan raya?? Lancarkah?? Ceywah.. Tetiba ja ayat mcm dok tengah bercakap dalam dewan parlimen tu.. :D

Hahah! Ok2. Berbalik ke topik asal.. (ayat formal lagi.. :D) Ha! Sapa xkenal lambang kat atas? Mesti semua orang kenal kan?? Or, dengan erti kata lain,, mesti semua orang pernah ada acc twitter. Kan??  Saja la nak share sikit2 berkenaan dgn bendalah twitter ni.. Yup, saya mengaku, saya pon ada acc ni. Tapi, follower tu, xramai. Bukan sebab apa, bendalah ni selalunya famous dalam kalangan orang2 yang famous jugak. So, saya xmau la di follow oleh golongan2 ni, sebab takot nanti xpasal2 saya diumpat, or difitnah.. Kan??

Memang ada baiknya bila kita ada acc twitter. Salah satu daripadanya, kita boleh berdakwah macam nak ajak orang kenal lagi dengan Islam dengan lebih mendalam. Memang xboleh dinafikan, ramai juga muslimin and muslimah yang betul2 serious dalam bab2 mendakwah ni. Ada juga la daripada geng2 ni yang saya kenal sikit. 

Tu kalau untuk orang yang betul2 gunakan acc ni lah. Ada jugak orang yang guna dia untuk nak luahkan perasaan (macam saya :D).. Tapi, kalau nak luah pon, luah ala kadar saja. Saya pon pernah telebih meluahkan perasaan xguna ni, sampai tegang tali persahabatan saya dulu. Serious menyesal xhabis2.. Tapi Alhamdulillah,, sampai stakat ni, kami still boleh bergaul dengan baik. Walaupun xmacam dulu.. :')

Cuma satu saja yang saya xpuas hati dengan twitter ni.. Bila kita tweet apa2, ada jugak orang yang baca tweet tu xhabis. So, tertimbulah kesimpulan yang langsung xkena dalam pemikiran dia. Senang kata dengan perkataan "abang". Perkataan tu kan digunakan dalam banyak maksud. Satu, maksudnya ialah abang kandung. Satu bermaksud orang lelaki yang senior dari kita. Dan satu lagi ialah panggilan untuk lelaki ajnabi yang paling rapat dengan kita. So, bila kita xhabis baca tweet seseorang tu, xo xpasal2 kita pi kata yang dia tu tengah bercinta. Astaghfirullah.. Kan ni dah boleh timbul fitnah.. Sebab tu Islam ada ajar kita untuk selidik habis2 sebelum buat satu2 konklusi.. Saya pon dah ambil pengajaran dengan apa yang pernah jadi dengan saya sebelum ni. Alhamdulillah, benda tu berenti dengan begitu cepat. :)

So, kesimpulannya, bila nak tweet tu, tweet benda2 yang jauh dari syak orang2 ramai. Dan kepada pembaca tweet, tolonglah baca bagi habis, apa yang someone tu tulis. Jangan terburu2 nak buat andaian. Takot2 kita telah mencipta satu fitnah yang boleh merenggangkan hubungan kita semua..


Hmm.. Ini saja lah kisah dalam minggu ni. Minta maaf la kalau ayat ni formal xsangga2. Kadang2, ada juga masa untuk kita bercakap secara serious. Harap maaf sekali lagi kalau ada sapa2 terasa. Post kalini memang xditujukan untuk sapa2 pon. Cuma nak share baik buruk twitter.. Sekian.. :)

No comments:

Post a Comment