Pages

Tuesday 3 December 2013

Tak Boleh Guna Salam??


Assalamualaikum..

Baru2 ni, saya ada terbaca satu status yang dishare oleh sorang adik ni. Dalam status tu dia cakap yang perkataan salam tu xboleh guna. Katanya, salam tu bermaksud celakalah kamu. Masalahnya, betul ka apa yang dinyatakan dalam status tu? Kalau nak tau jawapan dia, kena la check betul2, sahih ka benda yang kita dapat tu. 

Daripada link blog ni: http://dahagakan-ilmu-islam.blogspot.com/2012/03/siapa-kata-tak-boleh-sebut-perkataan.html , dia dah terang dengan cukup jelas maksud salam tu sendiri. Salam tu daripada perkataan Arab. Maksud dia ialah SELAMAT. So, saya rasa pelik, macam mana pulak depa boleh cakap yang perkataan salam tu maksud celaka? Pelik sungguh.. Jadi la kerja depa dok mereka-reka benda yang langsung xmasuk akal. 

So, kesimpulannya, kalau nak share apa2 pon kat fb, tambah2 kalau bab2 ISLAM, better kita check sampai kita puas hati dengan benda tu. Jangan suka2 hati ja nak tekan button SHARE kalau kita pon malas nak periksa artikel yang kita dapat tu. Takut2 kita dah buat satu dosa sebab dah mencelarukan pemikiran umat Islam. 

Setakat ini saja bebelan daripada saya. :D Harap2 kita semua akan jadi lebih berhati2 kalau sebelum nak sebarkan sesuatu fakta. Sekian. :)

No comments:

Post a Comment